sunnuntai 27. tammikuuta 2013

How it all begins

Tässä sitä ollaan, luomassa omaa blogia. Aloitan kertomalla mistä kaikki sai alkunsa.


Elämäni oli suht' mallillaan, kaikki oli ihan kivasti, ihan ok työ, ihan ok koti, ihan ok taloudellinen tilanne. Ihan ok. Jossain vaiheessa heräsin todellisuuteen ja aloin miettimään elämääni, jota on ihan oikeasti vain yksi kappale. Haluanko, että ainoa elämäni on ihan ok, vai haluanko elää sen onnellisena ja tyytyväisenä itseeni? Sopeudunko vain olosuhteisiin, teen mitä "täytyy" tehdä, vai mitä haluan tehdä? Jatkanko tekosyiden keksimistä, vai ryhdynkö oman onneni rouvaksi? Päätin, että on aika tehdä muutoksia elämääni.



Taustatilanteeni on se, että kaikki koulut on jäänyt käymättä, koska olen tullut teini-ikäisenä äidiksi. Hain kesätöitä, joita sainkin, ja minulle tarjottiin myöhemmin sieltä vakipaikkaa. Otin sen tietenkin vastaan, ja sille tielle jäin. Olen haaveillut kyllä yläasteikäisenä jo, että opiskelen itselleni kunnon ammatin ja luon kunnon uran. No, asiat ei aina todellakaan mene niinkuin on suunnitellut tai haaveillut. Tulen perheestä, jossa opiskeluja ei pidetä niin tärkeänä, vakituinen työpaikka on paljon tärkeämpi asia. Toki opiskelujani olisi varmasti tuettu, mutta niihin ei erityisemmin rohkaistu tai kannustettu. Läheisilläni on varmasti ollut taustalla sama ajatus kuin minulla itsellänikin, eli vuosien lukio- ja korkeakouluopiskelut tuntuivat melko utopistiselta ajatukselta pienen lapsen kanssa. 



Tuon tilanteen jälkeen olen mennyt naimisiin, saanut ylennyksen ja lapsia on tullut lisää, niitä on nyt paljon. Opiskelu tuntuu vielä vaikeammalta ja olen jo 24-vuotias, joten ajatus (yli) 30-vuotiaana valmistumisesta ahdistaa aika lailla!



Mutta itse asiaan; eli tarkoituksenani on nyt listata erilaisia haaveitani ja seurata niiden saavuttamista ja (toivottavasti) toteutumista. Kuka haaveistani tekee totta, jos en mitä itse? Ja toisaalta, kuka haaveitani juuri nyt estää muuttumasta todeksi? Minä itse! Sillä, etten tee asioiden eteen mitään! 


Haave nro 1: Opiskelu ja ura


Olen siis jättänyt koulut kesken ja käytännössä minulla ei ole mitään tutkintoa. Haaveenani on suorittaa aikuislukio, kirjoittaa sieltä hyvät paperit ja päästä opiskelemaan yliopistoon. Tarkemmin sanottuna haluan valmistua kauppakorkeakoulusta. Haluan luoda itselleni kunnon uran vastoin omiani, ja kaikkien muiden odotuksia. En halua tehdä kymmeniä vuosia töitä, joista en pidä, paikassa, josta en pidä, ihmisten kanssa, joista en liiemmin välitä. Haluan työltäni haasteita, enkä sitä, että jokainen päivä on samanlainen, ja tuntuu kuin suorittaisin tehtäviä laput silmillä aivan sumussa, ilman minkäänlaisia ponnisteluita. Haluan, että lapseni voi olla ylpeitä minusta ja aikanaan ottaa mallia minusta. Ennen kaikkea haluan kuitenkin osoittaa itselleni, että mikä vain on mahdollista, jos tarpeeksi haluaa ja yrittää!



Haave nro 2: Kunnon kohotus ja laihdutus



Juu, "hiukan" pinnallisempi haave, mutta tärkeä kuitenkin. Olen suoraan sanottuna rapakunnossa. Haaveenani on laihtua 9kg ja ennen kaikkea kohottaa kuntoani, joka on totaalisen surkea. Laihduttamista en voi aloittaa vielä imetyksen vuoksi, mutta urheilla voin (yrittää) kyllä!



Haave nro 3: Taloudellinen tilanne haltuun



Koska lottoa en ole selvästikään voittamassa (olen kuitenkin yrittänyt ainakin neljä kertaa!), niin minun on tässäkin asiassa oltava oman onneni rouva. Tämä kolmas haave tietenkin sivuaa ensimmäistä haavettani, kun saan kunnollisen tutkinnon ja kunnollisen työpaikan, niin on oletettava, että myös taloudellinen tilanteeni olisi hyvä. Haaveilen kuitenkin, että voisin jossain vaiheessa olla kuukausipalkasta riippumaton. Kuulostaa toki mahdottomalta, mutta mikä oikeasti on mahdotonta? Kun olen tämän ikäisenä keskittynyt siihen, mitä haluan myöhemmin elämässäni saavuttaa ja teen valtavasti töitä sen eteen, että haaveistani tulee totta, niin luulen, että melkein mikä vaan on mahdollista! Omaisuuden kartuttaminen voi tietenkin kunnolla vasta alkaa, kun tuo ensimmäinen haave on joten kuten toteutunut, mutta tämä on minulle tärkeä haave myös. Kuten varmaan aika monelle muullekin!





Tässä tuli joitakin haaveitani, kirjoitan niistä lisää vielä myöhemmin, sekä suunnitelmistani, miten aion haaveeni toteuttaa. Tämän blogin on tarkoitus toimia minulle päiväkirjana, muistutuksena siitä mihin pyrin, mutta myös mahdollisena inspiraationa muille, jotka eivät ole lähteneet toteuttamaan haaveitaan, koska "sitä ja tätä". Onhan kaikille asioille aina ideaali aika ja paikka, mutta kaikki ei vain aina mene niinkuin elokuvissa ja silloin pitää soveltaa! Jos minä, entinen teini-äiti, nykyinen suurperheenäiti, pystyn siihen, niin pystyt sinäkin!


Dream until your dreams come true!

2 kommenttia:

  1. Hmm.. Mielenkiintonen blogi, kun nykyään on paljon kaikkia 16 and pregnant -blogeja, mut yhtään tällasta ei ookkaan tullu vielä vastaan, missä joku kirjottas elämästään niiden vuosien jälkeen. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos, tervetuloa lukemaan ja seuraamaan! :-)

    VastaaPoista